🇩🇪 — Hi, ich bin Martin Ueding; Physiker, Maschinenlerner,
Softwareentwickler und engagiere mich für die Mobilitätswende. Ich habe
recht früh mit dem Programmieren angefangen und schreibe darüber im
Bereich »Code & Zahlen«. Im Physikstudium bin ich immer weiter in
die Computerphysik gegangen, meine Studiumsunterlagen sind noch immer
Teil dieser Webseite. Nach der Promotion bin ich in die Wirtschaft
gewechselt. Seit dem Abitur habe ich meine Wege mit dem Fahrrad
erledigt, Radtouren unternommen und irgendwann auch Radreisen.
Inzwischen bin ich auch Aktiver im Radentscheid Bonn.
Aktuell schreibe ich am meisten zu Verkehrsthemen, manchmal auch noch
über Wissenschaft, Maschinenlernen oder anderen Dingen, die mir
einfallen. Die eher technischen Dinge schreibe ich meist auf Englisch,
den Rest auf Deutsch.
Man kann mich per E-Mail, Threema oder Telegram kontaktieren, oder mich auf
Mastodon, Pixelfed
und GitHub finden.
🇺🇸 — Hey, I am Martin Ueding, a physicist, software developer,
machine learning researcher and a traffic policy activist from Germany.
On my blog you can find all my physics study
material, mostly English articles about code and numbers. The
articles about traffic policy
are in German.
You can contact me via E-mail, Threema or Telegram. You can also find me on Mastodon, Pixelfed
and GitHub.
On my PC and my phone there are ample opportunities for notifications. Some of
them are system notification like charge levels, but most of them come via
applications. One could get a notification for every email, every instant
message. Browsers can now relay notifications from websites to the user. On the
phone you have messages, calls, reminders.
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During my time in school I was often given worksheets that were photocopies
from other books. Sometimes it was the type of worksheet where one had to fill
in things, this is somewhat fine. The majority of these photocopies have been
just regular book pages.
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There are cruises on regular cruise ships that one can go do. But what if you
want to take your horse with you on a cruise? Well, good that you are here,
because you can become part of the great new era of horse cruises.
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This trip to Groningen is the sequel to my last bike trip to Utrecht &
Holland. My brother was finishing up his studies
in Groningen, so I took the opportunity to visit him there and take a look at
the city.
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In 2009 we had two school trips to choose from: Barcelona in Spain and Prague
in the Czech Republic. I chose the latter mostly because the bus ride would be
shorter.
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Für Nebeneinkünfte ist ein Härteausgleich vorgesehen. Durch diesen sind Nebeneinkünfte unter 410 EUR in einem Jahr steuerfrei. Wenn man jedoch mehr verdient, so sinkt der Abzugsbetrag. Dies ist wahrscheinlich damit Selbstständige keinen zusätzlichen Freibetrag gegenüber Angestellten genießen. Das ganze ist nicht als lineare Funktion gegeben sondern als Tabelle:
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As a software developer I think of version numbers in terms of semantic
versioning. In short this means that a new major version
breaks the existing API, a new minor version is compatible with the previous
version. This also means that just adding new features merely is a minor
version increase.
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In meiner Wohnung habe ich 2014 mit einem Internetanschluss von Unitymedia
angefangen, der hatte 10 MBit/s Download und 1 MBit/s Upload (im weiteren Text
nur noch »10/1«) für 20 EUR/Monat. Irgendwas hat dort nicht richtig
funktioniert, das Problem konnte nicht richtig identifiziert werden. Per
Sonderkündigung durfte ich aus dem 24 Monate-Vertrag raus.
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In 2011 I was on vacation with friends, we played a lot of Risk. Somehow
we ended up having fights of hundreds of armies against each other.
Since with every dice rolling you can only eliminate up to three armies,
you need a lot of rounds until a battle is settled. While my friends
were occupied in a battle of 200 against 150, I used my freshly acquired
Python skills to write a program to do the dice rolling,
risk-auto-dice.
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Riding the bike in København feels about the same as in Amsterdam. There are
ample bike paths but a high density of cyclists. Adding to that is riding a
foreign bike which I feel less confident about than my own. There are no left
turns for cyclists, one has to cross the intersection and then wait to go left.
This is the cost of having a separate bike infrastructure in the right side of
the roads. At this point I was unsure whether I liked this.
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